Bordspelotheek

Bordspelotheek

 

Zoek jouw favoriete spel in de collectie of ga op zoek naar een nieuw avontuur.

 

NIEUW!

Volgende bordspellen zijn ook beschikbaar en worden nog aangevuld op de website:

Alchemists - Black Fleet - Castles of Mad King Ludwig - Fields of Green

Spellbound - Imperial Settlers - Jamaica - Tokaïdo

Lancaster - Legenden van Andor - Lewis & Clark - Mr. Jack - My Village

Mysterium - Near and Far - Nuns on the run - Papa Paolo - Imhotep

River Dragons - Spellbound - Stenen Tijdperk - Stronghold

The Big Book of Madness - Tiny Epic Galaxies - Tiny Epic Kingdoms

A Game of Thrones - The Boardgame

(1st Edition)

 

De eerste, Engelstalige editie van ‘A Game of Thrones: Het Bordspel’ verscheen op de markt lang voordat de boekenreeks zijn succesvolle doortocht op televisie begon. Met de hype rond de serie verbaast het nauwelijks dat de populariteit van dit strategische oorlogs -en onderhandelingsspel alleen maar is gestegen. .

Want ook in dit spannende expertspel zit je enkele uren lang op het puntje van je stoel terwijl invloedrijke families strijden om de absolute heerschappij in Westeros.

 

Op de speeltafel vertaalt deze context zich naar een oorlogsspel waar elke speler één invloedrijke familie voor zijn rekening neemt en beetje bij beetje een groter deel van Westeros tracht te veroveren.

 

Wie er als eerste in slaagt om zeven kastelen op de landkaart in te palmen, wordt tot koning en winnaar gekroond.

Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want de tegenstand

is groot.

Goed afwegen waar je wil toeslaan of waar en wie je hulp wil verlenen,

is van cruciaal belang.

Gevorderd/expert

12 jaar

3-6 spelers

120-300 min

EN

Mechanisme: Area movement, Auction/Bidding, Hand management, Simultaneous action selection, Player elimination

Above and Below

 

Het spel Above and Below is een mix tussen storytelling en een bouwspel.

 

Jouw dorp is overvallen door barbaren en met een handvol overlevenden begint een lange zoektocht naar een nieuwe plaats om te wonen. Uiteindelijk vind je de perfecte plaats. Maar al snel nadat de eerste

hut gebouwd is, vind je een enorm netwerk van tunnels en grotten

vol schatten en ruimte om te bouwen onder je nieuwe woonplaats.

Jouw doel is om een groot en welvarend dorp te maken,

Above and Below.

 

Je zal dorpelingen uitsturen om werken uit te voeren zoals

bijvoorbeeld een grot verkennen, goederen oogsten en huizen

bouwen. Iedere dorpeling heeft unieke vaardigheden, die de spelers

zo optimaal mogelijk moeten gebruiken.

 

Het storytelling gedeelte komt wanneer een grot onder de oppervlakte

klaar ligt voor exploratie. Als een speler een groep dorpelingen naar

de diepte stuurt, leest iemand voor wat er gebeurt. De speler kan dan kiezen hoe hij reageert. Veel zal afhangen van welke dorpelingen hij

op expeditie gestuurd heeft en of hij bereid is om iemand op te offeren

om te slagen.

Beginner/gevorderd

12 jaar

2-4 spelers

90-120 min

EN

Mechanisme: Action point allowance, Card darfting, Dice rolling, Storytelling

Bang! The dice game

 

De spelers kruipen in de huid van een sheriff, hulpsheriffs, bandieten of een deserteur. Wie welke rol heeft, is geheim.

Alleen de sheriff maakt zich bekend. De overige spelers houden hun rol geheim.

 

Elke rol heeft zijn eigen doel: de sheriff en de hulpsherrifs winnen als alle bandieten zijn uitgeschakeld. De bandieten winnen als de sheriff is uitgeschakeld. De deserteur wint als hij als laatste is overgebleven.

Door het handig uitspelen van kaarten, probeert elke speler zijn eigen doel te bereiken.

Beginner

Mechanisme: Dice rolling, Player elimination, Variable player powers

10 jaar

3-8 spelers

15-20 min

EN

Beginner

Bedriegers Bedrogen

 

Bedriegers bedrogen is een spel over macht en aanzien, dat tot steeds nieuwe verwikkelingen leidt.

Heksen en alchemisten, sluipmoordenaars en musketiers, koningen en handelaren en nog veel meer karakters moeten de spelers slim inzetten om het meeste aanzien op het gebied van muziek, alchemie, vechtkunst, handel, akkerbouw en geloof te bereiken.

 

Laat zien, dat je niet onder de indruk bent van tegenslagen, die andere vorsten over je afroepen. Je kunt hen op gepaste momenten met gelijke munt terugbetalen en dan met een vileine glimlach achteroverleunen.

Tot de volgende streek geleverd wordt...

9 jaar

2-6 spelers

30 minuten

/

Mechanisme: Card game, Hand management

Betrayal at House on the Hill

 

Een huis op een heuvel vol spoken, angst aanjagende geesten en… verraad.

In Betrayal at House on The Hill ga jij het bezeten huis onderzoeken en ga je een verschrikkelijk lot tegemoet. Bouw keer op keer een uniek bezeten huis door middel van het plaatsen van kamers en tegels. Vervolgens neem je een karakter aan (keuze uit twaalf mysterieuze personages) en begin het avontuur.

 

De spelers ontdekken tegel voor tegel wat er gaande is in het huis en proberen nuttige items te vinden, maar vooral niet dood te gaan of krankzinnig te worden. Op den duur worden ze namelijk verraden door één van hun medespelers en moet de rest goed samenwerken om de verrader te verslaan of te slim af te zijn.

 

Met diverse scenario's en een willkeurige layout van het huis is het spel elke keer weer anders en spannend.

Gevorderd/expert

13 jaar

3-6 spelers

90-120 minuten

EN

Mechanisme: Co-operative Play, Dice Rolling, Modular board, Storytelling, Variable player powers

10 jaar

3-5 spelers

45 minuten

NL

Beginner

Boonanza

 

De boon is een eigenzinnig gewas, en gedijt uitsluitend in gezelschap van

zijn soortgenoten.

Bonenkwekers moeten hier rekening mee houden en investeren bij voorkeur in maximaal twee of drie soorten.

Gelukkig kunnen ze hun overtollige bonen aan hun collega's verhandelen.

Welke bonen zijn het schaarst en het lucratiefst?

De meest gewiekste handelaar zal de interessantste bonen voor zich opeisen en de oogst duur verkopen...

Mechanisme: Hand management, Set collection, Trading

Camel Up

 

De stapelgekke kamelenrace

 

Vijf kamelen rennen over een zandparcours en proberen etappes of zelfs

de hele race te winnen. Maar kamelen blijken vindingrijke dieren.

Komen ze een soortgenoot tegen, dan springen ze er gewoon bovenop, zodat ze worden meegedragen!

 

De race bestaat uit verschillende etappes. Je kunt zowel op de winnaar van een etappe gokken als op de winnaar en de verliezer van de

complete race. Na elke etappe en de race zelf ontvang je geld als je

goed gegokt hebt.

Maar heb je op de verkeerde kameel ingezet, dan moet je betalen.

Verdien jij uiteindelijk het meeste geld?

8 jaar

2-8 spelers

20-30 minuten

/

Beginner

Mechanisme: Betting/Wagering, Dice rolling, Spin and move, Racing

Cave Troll

 

Tijdens dit bordspel strijden de helden, en hun monsters, met hun tegenstanders om de schatten in duistere doolhoven.

 

Spelers dienen goed na te denken waar ze hun helden inschakelen, wat hun uitrusting is en bij welke tegenstanders zij hun monsters plaatsen. Cave Troll kenmerkt zich door een snel spelsysteem.

Beginner

10 jaar

2-4 spelers

45 minuten

EN

Mechanisme: Action point allowance system, Area control/area influence, Hand management, Point to point movement

Cavum

 

Herfst 1901, de 20e eeuw is nog maar net begonnen of de grote diamantkoorts slaat toe.

Er gaan hardnekkige geruchten dat in een mysterieuze berg magnifieke edelstenen van grote schoonheid te vinden zijn.

Jij en je medespelers besluiten om de berg te ontginnen. Gaandeweg blijken de ogenschijnlijk sterke verhalen helemaal waar:

rijke edelsteenaders worden overal in de berg ontdekt. Helaas wekt dit ook afgunst op: de spelers blazen mijnschachten op om elkaar dwars te zitten. Hoe minder concurrentie, hoe beter!

 

Eénmaal aan de oppervlakte worden de stenen verwerkt tot schitterende juwelen die tegen forse bedragen kunnen worden verkocht. Wie is uiteindelijk de gewiekste mijnwerker?

Gevorderd

12 jaar

2-4 spelers

90-120 minuten

NL

Mechanisme: Action point allowance system, Auction/Bidding, Pick-up and Deliver, Route/Network Building, Set Collection

12 jaar

2-8 spelers

45-60 minuten

EN

Gevorderd

Claustrophobia

 

Het spel Claustrophobia speelt zich af in 1634. De mensheid heeft de

toegang naar de hel gevonden en bestrijdt nu demonische krachten in

afschrikwekkende ondergrondse gevechten.

 

Gehuld in schaduwen leidt een priester een expeditie om het Goede weer

te laten zegevieren. Zullen de helden kunnen weerstaan aan de hordes

boze creaturen die deze gangen bevolken?

 

Een groep gevangenen met een priester wordt op pad gestuurd om

gevaarlijke demonen te verslaan.

De ene speler zal deze groep leiden, terwijl de andere de demonen op pad

zal sturen om de gevangenen te verslaan.

 

Het speelveld wordt opgebouwd uit verschillende terreintegels, waardoor

je heel veel verschillende scenario's kunt spelen.

De scenario's geven ook aan hoe de spelers het spel kunnen winnen en

welke wapens ze tot hun beschikking hebben.

 

Claustrophobia is een miniaturenspel met zeer sfeervolle onderdelen

en scenario's.

Mechanisme: Dice rolling, Modular board, Variable player powers

Colt Express

 

In Colt Express kruip je in de rol van een treinrover en probeer je de andere treinrovers te slim af te zijn. Het doel van het spel is om de rijkste

te worden.

 

Het spel wordt gespeeld op een 3D-trein gevuld met edelstenen en

tassen met buit. De bandieten kunnen van de ene wagon naar de andere bewegen. Ze kunnen o.a. op het dak lopen, andere bandieten klappen geven of hen neerschieten, de passagiers beroven of de maarschalk uit positie trekken.

 

Het spel zit vol interactie, ideaal om tegenspelers te pesten. Zo vliegt iemand bijvoorbeeld naar een andere wagon als je hem een dreun geeft. Daardoor kan het scenario dat die persoon in gedachten heeft wel eens totaal anders aflopen.

 

‘Colt Express’ verloopt behoorlijk onvoorspelbaar, licht chaotisch soms.

Net dat zorgt voor ongecompliceerd amusement en maakt het tot een

leuk en toegankelijk familiespel, dat door de bijzondere vormgeving spectaculair oogt.

Beginner

10 jaar

2-6 spelers

30-45 minuten

/

Mechanisme: Action/Movement programming, Hand management, Variable player powers

10 jaar

2-4 spelers

90-120 minuten

NL

Beginner

De Kathedraal

 

Het bordspel is thematisch gebaseerd op de gelijknamige roman van de Britse auteur Ken Follett. In deze historische roman staat de bouw van een kathedraal in het middeleeuwse Engeland centraal.

 

De spelers kruipen in de huid van bouwmeesters die samen aan de kathedraal bouwen. Ze huren werkkrachten in die voor grondstoffen zorgen of kopen grondstoffen op de markt.

Ambachtslieden zorgen dan voor de verwerking ervan. Alles lijkt van een leien dakje te lopen, ware het niet dat de koning graag zijn schatkist gevuld ziet, daarvoor int hij belastingen. Gelukkig kan een bezoekje aan de koning zijn gemoed veranderen. Ook een bezoek aan de bisschop kan gunstige gevolgen hebben.

Uiteindelijk zal de schoonheid van de kathedraal menig oog verblinden, maar wie loopt met de eer weg?

Mechanisme: Worker placement, Hand management

De Kolonisten van Catan

 

Waan je in het tijdperk van de ontdekkingsreizen: je schepen hebben na

een lange tocht vol ontberingen de kust van een onbekend eiland ontdekt.

Het eiland wordt Catan genoemd!

Je bent echter niet de enige ontdekkingsreiziger. Ook andere onverschrokken zeelieden zijn op de kust van Catan geland: de wedstrijd

om de kolonisatie is begonnen!

 

De vrouwen en mannen van je expeditie stichten de eerste twee nederzettingen. Het land is gelukkig vruchtbaar en rijk aan grondstoffen.

Je bouwt straten en nieuwe dorpen, die tot steden uitgroeien.

Gaat het je lukken, om op Catan de belangrijkste macht te worden?

 

Ruilhandel beheerst het leven op Catan.

Van sommige grondstoffen heb je genoeg, andere zijn schaars.

Sticht je nederzettingen op de juiste plaatsen en ruil slim.

Dan heb je meer kans om te winnen.

10 jaar

3-6 spelers

60-120 minuten

/

Beginner

Mechanisme: Dice rolling, Hand management, Modular board, Route/Network building, Trading

Dead of Winter

 

Het is winter, buiten vriest het en de ijskoude wind giert door kieren naar binnen. Daar zit je dan rond een vuurtje, tussen je lotgenoten die ook nog in leven zijn. De laatste paar blikken soep worden geopend, terwijl de wind het gekreun van de ondoden naar binnen blaast. Hoe lang nog voordat er einde komt aan deze hel? Er zijn plannen om te ontsnappen als groep, maar is iedereen wel te vertrouwen? Kiest men niet toch voor zichzelf als het er op aan komt?

 

Dead of Winter speelt zich af in een apocalyptische wereld waarbij hongersnood en zombies het voortbestaan van een groep mensen bedreigen. De spelers krijgen een gezamenlijke hoofdopdracht die ze moeten zien te vervullen voordat de rondeteller of het moraal de nul heeft bereikt. Daarnaast krijgt elke speler ook een eigen, geheime opdracht die vervuld moet worden om het spel te winnen. De geheime opdracht kan er ook voor zorgen dat er een verrader in het spel zit, die moet en zijn eigen doel halen en het gezamenlijke hoofddoel doen mislukken.

 

14 jaar

2-5 spelers

45-180 minuten

EN

Gevorderd

Mechanisme: Action Point Allowance System, Area Movement, Co-operative Play, Hand Management, Storytelling

Dixit

 

In de fantastische wereld van Dixit volg je het avontuur naar dromerige plaatsen. Doorgrond het geheim van de afbeeldingen, schat je tegenstanders goed in en laat je verbeelding de vrije loop. Dixit is een spel waar het om de kaarten gaat, de sprookjesachtige voorstellingen op de kaarten zijn ware kunstwerken. Het spel heeft weinig spelregels, waardoor het gemakkelijk kan worden aangeleerd.

 

De spelers hebben altijd zes kaarten vast. Op de kaarten staan mysterieuze tekeningen vol details die voor interpretatie vatbaar zijn. De spelers zijn om de beurt de 'verteller' en kiezen een kaart uit hun hand die ze omgekeerd op tafel neerleggen. Hierbij zeggen ze een woord, een zin, of maken ze een gebaar of een geluid dat een hint geeft over de omgekeerde kaart. De andere spelers kiezen vervolgens ook een kaart uit hun hand die bij deze omschrijving zou passen.

 

Nadien worden alle kaarten op tafel gelegd. Welke kaart hoort bij de oorspronkelijke omschrijving? Probeer je in te leven in je tegenstanders, hoe interpreteren zij de afbeelding? Probeer de kaart van de verteller te ontdekken, laat je niet misleiden door de kaarten van de andere spelers, maar zorg dat ze wel op jouw kaart stemmen. Op deze manier kan jij de winnaar van Dixit worden!

 

Beginner

8 jaar

3-6 spelers

30 minuten

/

Mechanisme: Simultaneous Action Selection, Storytelling

Dungeons & Dragons: Castle Ravenloft Board Game

 

In lang vervlogen tijden en hier ver vandaan doordrong magie het land en monsters bevolkten de schaduwen langs de randen van de beschaving. In deze periode van “dungeons and dragons” had de wereld helden nodig.  

Omhuld met verschillende soorten bepantsering en bewapend met zwaarden, bogen, staf en spreuken onderzoeken de helden antieke ruines, ondernemen gewaagde  queesten en dagen ze de angstwekkendste monsters uit. Een van deze queesten neemt onze helden mee naar een schimmig en mysterieus oord genaamd “Castle Ravenloft”.

 

Het kasteel rijst uit boven het donkere woud van het land van  Barovia.

De heerser van het kasteel, Graaf Strahd, is een vampier en de  nacht en haar schepselen behoren hem toe. Zolang  als Strahd  bestaat zal Barovia en het land eromheen nooit veilig zijn.

De ingang van het kasteel doemt op. Strahd’s plannen zijn bijna rijp en de heerser van het kasteel heeft een dodelijke dorst naar bloed. Kun jij Graaf Strahd en de monsters die “Castle Ravenloft” bewonen verslaan?

 

Het is een coöperatief spel, waarbij alle spelers samenwerken tegen het spelbord. Het spel bevat meerdere scenario’s, maar het verloop van een scenario is iedere keer anders. Ook de monsters die je bestrijdt, liggen niet vast (wat hetzelfde scenario meer variatie geeft).

 

Gevorderd

12 jaar

1-5 spelers

60-90 minuten

EN

Mechanisme: Co-operative Play, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Variable Player Powers

60-120 minuten

2-5 spelers

El Grande

 

Er heerst onrust in het Spanje van de 15de eeuw. In de schaduw van de koning wordt gestreden om de macht.

Adelijken van verschillende rang, stand en afkomst lopen elkaar voor de voeten op zoek naar roem en eer.

Elke speler vertrekt vanuit het eigen grondgebied en probeert zoveel mogelijk zegepunten te verzamelen door het zo goed mogelijk uitkiezen van actiekaarten en zo zinvol mogelijk inzetten van legers.

 

Dat de vijand voortdurend uit is op een list en op geen enkele plaats te vertrouwen is, doet de achterdocht stijgen en vereist opperste waakzaamheid.

Dit is zeker geen sinecure want de eigen belangen en troepenbewegingen zijn vaak moeilijk te controleren en veel hangt af van details. Heb je de beste beslissing genomen of was de grootte van je inzetbaar leger te klein?

 

In geen geval mag ook het belang van de ‘toren’ over het hoofd gezien worden want... al te vaak komen de plots opduikende troepen de goed doordachte planning in de war sturen... en dit telkens weer voor één van de drie puntentellingen.

12 jaar

Mechanisme: Area control/area influence, Area movement, Auction/bidding, Hand management

10 jaar

2-5 spelers

45 minuten

Mechanisme: Action point allowance system, Co-operative play, Variable player powers

Forbidden Desert

 

In Forbidden Desert zijn spelers dappere avonturiers die op zoek gaan

naar een legendarische vliegmachine dat begraven is onder een oude woestijnstad. Ondertussen trotseren ze de gevaren van rondwaaiend

zand en verstrengende hitte.

 

Kun jij overleven in de verzengende hitte en de meedogenloze zandstorm? Vind de vliegmachine en ontsnap de verboden woestenij!

60 minuten

2-10 spelers

Formula D

 

In het spel Formula D ervaar je de spanning van een echte Formule 1 race. Laat je motor op volle toeren draaien, neem de chicanes zo snel mogelijk en profiteer van de slipstream van je tegenstanders om zo een betere en snellere tijd neer te zetten.

 

Neem berekende risico's door de optimale snelheid te kiezen en de beste routes in de bochten te nemen. Geef plankgas in de rechte stukken en maak gebruik van de fouten van je tegenstander.

 

Met Formula D zul je de echte emoties van een echte coureur ervaren. En als je wint is dat niet door geluk. Het is omdat jij echt de beste racer bent!

8 jaar

Mechanisme: Dice rolling, Grid movement, Press your luck, Roll/spin and move

12 jaar

1-5 spelers

45-90 minuten

Mechanisme: Grid movement, Hand management, Variable player powers

Heroes Wanted

 

Van zodra je de advertentie had gezien in de krant van vandaag wist je het zeker.

Dit is het moment, dit is je kans! Eindelijk kun je jouw training gebruiken om de misdaad in Zeta City te bestrijden en jouw scherpe one-liners in de praktijk brengen. Helaas blijken er meer sollicitanten te zijn voor de positie bij het lokale superhelden team.

 

De spelers stellen hun held samen door twee unieke heldkaarten te combineren en de held een eigenaardige eigenschap te geven. Daarna wordt het scenario gestart met een aartsvijand die ook uit twee kaarten wordt samengesteld en een speciaal speelbord voor dit scenario.

 

Elke held probeert zoveel mogelijk vijanden uit te schakelen, zijn tegenstanders dwars te zitten en de krantenkoppen te halen door scenario specifieke doelen te halen. De eigenaardige eigenschap van elke held zorgt er daarnaast voor dat hij iets vreemds moet doen op verschillende momenten in het spel en het kost je punten als je dat niet doet.

 

De speler die aan het einde van het spel de meeste faam heeft weten te verzamelen, zal het nieuwe lid worden van de The Champions of Zeta City!

Kemet

 

In het mythische tijdperk van het oude Egypte sturen de machtige goden hun troepen ten strijde ter demonstratie van hun macht. In de woestijn of aan de voet van gigantische tempels gebruiken ze hun vele krachten ter ondersteuning van hun troepen, het oproepen en controleren van mythische wezens om zo de bovenhand te krijgen.

Wie wordt de machtigste krijgsheer? Wie slaagt erin de tempels en piramiden te bezetten en door te dringen in het ‘Heiligdom van Alle Goden’?

 

Kemet is een oorlogsspel waarin elke speler een Egyptische stam vertegenwoordigt die de mystieke krachten van de goden gebruikt om glorieuze oorlogen te voeren en rijke gebieden te veroveren.

12 jaar

2-5 spelers

90-120 minuten

Mechanisme: Area control/area influence, Area movement, Battle card driven

12 jaar

2-6 spelers

60-120 minuten

Mechanisme: Dice rolling, Hand management, Modular board, Variable player powers

Last Night on Earth

 

Last Night On Earth is een zombie-survivalgame met een vette knipoog naar de klassiekers van het slasher- en horrorgenre. Het zombievirus is uitgebroken en er zijn nog maar een handjevol overlevenden.

We ontmoeten typische filmpersonages zoals de atletische ‘jock’, de al wat oudere priester of de sexy verpleegster.

 

Of jouw missie het verzamelen van voorwerpen, het beschermen van burgers of het simpelweg doden van voldoende zombies is, het spel kan alleen gewonnen worden met behulp van een uitstekende samenwerking tussen de spelers. De tijd tikt immers genadeloos verder op het ‘sun track’ en eens de laatste dag op aarde is aangebroken is het onherroepelijk voorbij.

 

Een van de spelers neemt echter de rol van de zombies voor z’n rekening. Hierdoor wordt de tegenstander niet zomaar een hersenloze game mechanic, maar een strategische, intelligente vijand die eveneens probeert te winnen.

Hoewel beide spelstijlen erg verschillend zijn, zijn de zombies en de personages best aan elkaar gewaagd.

60 minuten

2-7 spelers

Machiavelli

 

Dit grootse kaartspel gaat over het bouwen en uitbreiden van stadsstaten.

Iedere speler wil als eerste acht gebouwen bezitten. De bouw ervan betalen ze in dukaten.

 

Het unieke van dit populaire spel zit hem niet in het bouwen, maar in de karakters waarvan de spelers gebruik maken. Iedere ronde worden deze figuren, met een uniek systeem een voor een door de spelers gekozen. Niet de spelers, maar de karakters worden in volgorde afgeroepen en doen hun werk. Moordenaar, predikant, koning, dief…

De spelers proberen iedere beurt opnieuw te raden wie welke rol heeft, en daarop te anticiperen…

 

Makkelijk te leren, klein en spannend. Door het blufelement blijft het spel altijd boeien.

12 jaar

Mechanisme: Card drafting, Set collection, Variable phase & player order

8 jaar

2 spelers

30-60 minuten

Mechanisme: Area control/area influence, Battle card driven, Dice rolling, Grid movement, Modular board

Memoir '44

 

Memoir ’44 is een historisch simulatiespel dat zich afspeelt in WO II.

Je neemt de leiding over je geallieerde of Duitse troepen en vecht je enkele beroemde en waargebeurde veldslagen uit:

de parachutedropping van het 101ste Luchtlandingsregiment van de

VS op Sainte-Mère-Eglise, de landing van de geallieerden op de kust

van Normandië, de bevrijding van Parijs, de operatie ‘Market Garden’, de gevechten rondom St Vith in de Ardennen, enz…

 

Het spel wordt gespeeld op een dubbelzijdig spelbord dat in zeshoeken is onderverdeeld.

Een aantal losse zeshoekige tegels met o.a. bossen, heuvels, rivieren,... zorgen ervoor dat de lay-out van het bord aanpasbaar is waardoor per scenario een ander slagveld wordt gecreëerd. Op de terreintegels kunnen nog een aantal terreinelementen worden geplaatst zoals bunkers , bruggen, mitrailleursnesten (zandzakken), prikkeldraad- en antitankversperringen.

 

Een scenario eindigt indien één van beide zijden het vereiste aantal ‘overwinningsmedailles’ kan veroveren. Dit kan zowel door het uitschakelen van een eenheid van de tegenstander als door het innemen van bepaalde locaties op het bord.

45-60 minuten

2 spelers

Okko - Era of the Asagiri

 

Als je een fan bent van memoir '44 en je houdt van de oosterse vechtkunst gekruid met de nodige manga-stijl, dan is Okko zeker iets voor jou. In dit spel ga je met z'n tweeën de strijd aan met elkaar. Je kan scenario's spelen uit het meegeleverde adventure-book of zelf een scenario in elkaar boksen.

 

Het spelbord wordt samengesteld en is telkens weer anders. De spelers kiezen hun team dat bestaat uit vijf krijgers.

In een beurt gooit een speler de dobbelstenen, activeert z'n krijgers in volgorde naar keuze en laat ze hun acties uitvoeren (met ondersteuning van de dobbelstenen).

10 jaar

Mechanisme: Area control/area influence, Dice rolling, Grid movement, Modular board

10 jaar

2-4 spelers

30-90 minuten

Mechanisme: Action point allowance system, Co-operative play, Hand management, Point to point movement

Pandemie

 

De spelers zijn de leden van een team dat ten strijde trekt tegen dodelijke ziektes. Het team reist over de hele wereld om de verschillende infecties te bestrijden. De spelers moeten samenwerken.

Elke speler heeft individuele specialiteiten om te gebruiken.

 

De klok tikt door terwijl de verspreiding van de ziektes steeds sneller gaat. Lukt het om alle geneesmiddelen op tijd te ontdekken en zo de pandemie te stoppen?

 

90-180 minuten

1-4 spelers

Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island

 

'Robinson Crusoe: Adventure op de Cursed Island' is een spel dat emoties tot leven brengt. Spelers kunnen zich volledig inleven in de vreselijke gebeurtenissen die plaatsvinden op een onbewoond eiland.

 

Als overlevenden van een scheepsramp staan ze op het verlaten eiland voor verschillende uitdagingen: ze moeten schuilplaatsen bouwen, voedsel vinden, de strijd aangaan met wilde dieren en zichzelf beschermen tegen barre weersomstandigheden.

 

Neem de rol aan van één van de vier personages van de bemanning van het schip (kok, timmerman, ontdekkingsreiziger of soldaat). Gebruik jouw vastberadenheid en vaardigheden om je teamgenoten te helpen en bespreek met hen jouw plan.

 

Om te overleven zal je jouw krachten met de anderen moeten bundelen.

 

14 jaar

Mechanisme: Co-operative play, Dice rolling, Simultaneous action selection, Variable player powers

8 jaar

3-8 spelers

20-40 minuten

Mechanisme: Hand management, Partnerships, Route/network building, Take that

Saboteur

 

Een groep schatgravende dwergen hakt zijn weg door de harde rots van een massieve berg.

Er zijn echte schatgravers, maar ook saboteurs, die hen willen hinderen. Beide groepen proberen te winnen door elkaar te helpen, ook al kunnen ze alleen maar raden wie hun makkers zijn.

 

Verder krijgt iedere speler een aantal kaarten met gangen, gereedschap of sabotagemogelijkheden. Zo kunnen ze elkaars gereedschap saboteren of gangen de verkeerde kant uitleggen.

Omdat niet met zekerheid kan worden vastgesteld wie bij welke partij hoort, kan het best voorkomen dat je zo een bondgenoot hindert.

 

De winnende partij krijgt aan het einde van een ronde een beloning.

Wie na een aantal ronden de meeste beloningen heeft verzameld, wint het spel.

 

60-90 minuten

3-7 spelers

Shadows over Camelot

 

Er heerst chaos in het land. Alleen de ridders van de Ronde Tafel zijn in staat het goede te laten zegevieren. Zij trekken er alleen of samen op uit om het kwade een halt toe te roepen. Alleen als zij op elkaars steun kunnen rekenen, zullen ze het kwade overwinnen.

Maar is elke ridder wel puur van hart, of zit er een spion in het team?

 

Shadows over Camelot is een spel in de Koning-Arthur setting, waarbij je als een groep ridders tegen het systeem speelt en probeert queesten op te lossen.

 

Doel van het spel is dat de spelers gezamenlijk winnen van ‘het kwaad’. Dit doen ze door queesten op te lossen en witte zwaarden te verdienen. De vijand zit ook niet stil, want een niet-opgeloste queeste levert een zwart zwaard op.

Klein addertje onder het gras is dat er mogelijk één verrader in het spel zit, die subtiel de missie van de ridders moet zien te ondermijnen.

10 jaar

Mechanisme: Co-operative play, Hand management, Set collection, Variable player powers, Player elimination

Shogun

 

Shogun speelt zich af in Japan. Provincies veroveren en gebouwen plaatsen zullen beslissen over winst en verlies.

 

De spelers zijn Japanse vorsten (daimyo's) in de 16e eeuw. Ze proberen met behulp van hun clan de meeste macht uit te oefenen om de succesvolste daimyo te worden en daarmee als shogun te eindigen. Daartoe is het niet alleen van belang om de meeste provincies te veroveren, maar ook om deze te ontwikkelen door het bouwen van paleizen, tempels en theaters.

12 jaar

3-5 spelers

90-150 minuten

Mechanisme: Action/movement programming, Area control/area influence, Simultaneous action selection

T.I.M.E Stories

 

T.I.M.E. Stories is een verhalend spel en een coöperatieve puzzel, waarin de spelers agenten zijn in dienst van het T.I.M.E-agentschap en leven ze in de toekomst. Het T.I.M.E-agentschap is een organisatie die terugreist in de tijd en die probeert om gebeurtenissen te voorkomen die de geschiedenis drastisch zouden veranderen.

Als groep agenten krijgen de spelers een opdracht waarin ze naar een bepaalde tijd reizen.

 

De essentie van het spel is decksploration. Het doorzoeken van kaarten om meer te weten te komen over de opdracht. Door de omgeving te verkennen, puzzels op te lossen en (vaak hartverscheurende) keuzes te maken, ontrolt het verhaal zich en probeer je om de fout in de tijdlijn te vinden en te herstellen.

Het doel is om de missie te voltooien in zo weinig mogelijk pogingen, want de acties en de bewegingen die de spelers doen gebruiken tijdseenheden.

 

Lukt het je om binnen de gegeven tijd de opdracht te vervullen dan heb je het scenario opgelost. Is het je niet gelukt? (En dat overkomt je gegarandeerd!) Dan mag je het nog een keer proberen met alle verkregen informatie.

 

T.I.M.E. Stories is zoveel meer dan een spel. Het is een ervaring, het is als een goed boek of een beklijvende film. Het is role-playing van het meest intense niveau en toch overstijgt het nog alle verwachtingen. Het verhaal geeft je de ene mindblow na de andere. Net wanneer je denkt dat je het eindelijk door hebt, neemt het weer een andere wending en laat het je met open mond achter.

14 jaar

2-4 spelers

90-180 minuten

Mechanisme: Co-operative play, Dice rolling, Role playing, Storytelling, Variable player powers

8 jaar

2-4 spelers

45 minuten

Mechanisme: Modular board, Set collection, Tile placement, Grid movement

Takenoko

 

Takenoko betekent 'bamboe scheut'. Het thema waar rond dit spel gebouwd is. Probeer bamboe te laten groeien op verschillende percelen en geef de hongerige panda te eten.

 

Het wordt smaakvol ingeleid met een stripverhaaltje, waarin de Chinese keizer zijn Japanse ambtsgenoot een reuzenpanda schenkt. Deze hongerige beer wordt ondergebracht in de keizerlijke bamboetuin, waar het beest zich voedt met drie bamboesoorten.

De spelers moeten deze bamboetuin cultiveren. Ze worden daarbij geholpen door de keizerlijke tuinman.

 

Het speelveld bestaat aan het begin van het spel uit één vijvertegel. Daarnaast ligt een stapel met tuintegels in drie kleuren (groen, geel en roze), waarmee de bamboetuin in de loop van het spel wordt uitgebreid.

120-180 minuten

1-6 spelers

Tales of Arabian Nights

 

In het avontuurlijke bordspel Tales of The Arabian Nights beleef je de magische verhalen van de 1001 nachten nu zelf!

De spelers kruipen in de huid van klassieke karakters als Ali Baba en Sinbad en gaan tijdens een epische reis op zoek naar faam en glorie!

 

Het doel van het spel is om een van vooraf gekozen hoeveelheid Story en Destiny points te behalen en hierna terug te keren naar Bagdad. Deze Story en Destiny points krijg je tijdens encounters en deze ontmoetingen vormen de kern van het spel.

 

Maar winnen is eigenlijk niet het doel in dit spel. Verliezen ook niet.

Het is een spel om je te vermaken. Waar het bij dit spel meer om gaat is dat je een leuke avond hebt met je vrienden.

 

De hoeveelheid dingen die met je kunnen gebeuren, is heel uitgebreid en de beschrijvingen zijn altijd leuk om (voor) te lezen. Je kunt het spel beginnen als sullige gast en daarna als slaaf verkocht worden, in een aap veranderen, de liefde vinden en trouwen (om vervolgens kinderen te krijgen die zo lelijk als de nacht kunnen zijn), ingewijd worden in occulte geheimen, achtervolgd worden door jaloerse one night stands, magische voorwerpen vinden, enz.

Als je echt álles wil ontdekken wat in dit tekst-gebaseerde spel kan gebeuren, ben je wel een nacht of duizend en één bezig.

14 jaar

Mechanisme: Storytelling, Role playing, Point to point movement, Variable player powers

14 jaar

1-4 spelers

60-90 minuten

Mechanisme: Hand management, Variable player powers

The Bloody Inn

 

Frankrijk 1831: het dorpje Peyrebeille, gelegen in een afgelegen

hoekje van de Ardèche wordt bezocht door vele reizigers.

Een familie van hebzuchtige boeren wil hier zijn voordeel uit halen en heeft een duivels plan gemaakt: investeren in een herberg zodat ze

hun onbezorgde gasten kunnen beroven.

Of hun plan zal werken staat nog niet vast, maar één ding is alvast zeker: niet elke gast zal deze herberg levend verlaten...

 

In dit spel zijn spelers één van de herbergiers die zich op een makkelijke manier willen verrijken. Helaas staat hun geweten hen in

de weg om hun gasten zomaar te beroven...zolang ze nog in leven zijn. Maar natuurlijk kunnen de spelers de lijken niet overal rond laten slingeren. Dat is slecht voor de klantenbinding, en wat zou er

gebeuren mocht de politie binnenvallen?

Er is dus veel werk aan de winkel. Maar misschien kunnen ze een

aantal van hun gasten inlijven als kompanen?

Want iedereen heeft zijn prijs...

8 jaar

2-4 spelers

45-60 minuten

Mechanisme: Action point allowance system, Dice rolling, Modular board, Secret unit deployment

The Island

 

Begin van de 20e eeuw. Een mysterieus eiland in het midden van de oceaan. Met een rugzak vol schatten maken ontdekkingsreizigers zich klaar om weg te trekken van het eiland, aangezien het langzaam begint te zinken.

 

Door paniek overweldigd proberen de avonturiers een rampzalig lot te ontlopen. De geluksvogels onder hen kunnen de reis per boot maken, anderen moeten zwemmen. Maar niemand is veilig voor de zeemonsters, haaien en walvissen in de omliggende wateren.

 

Wie slaagt erin het vasteland te bereiken?

Copyright @ All Rights Reserved