Spelmechanisme

Spelmechanisme

 

Elk bordspel wordt op een bepaalde manier gespeeld en volgens een bepaald systeem/mechanisme.

Sommige spelletjes bevatten meerdere mechanismes.

Je kan een spel samen spelen, tegen het spelbord (coöperatief).

In een ander spel zal je veel met dobbelstenen moeten rollen (dice rolling).

Ontdek hieronder de verschillende mechanismes.

A

Action point allowance system

 

Action Point (AP) Allowance System-spelletjes krijgt elke speller een bepaald aantal punten per ronde toegewezen. Deze punten kunnen gebruikt worden voor de beschikbare acties, tot de speler niet genoeg punten meer heeft om andere acties “te kopen”.

Dit mechanisme geeft de speler meer vrijheid in zijn mogelijke opties.

In ‘Pandemie’ krijgen spelers 4 actiepunten (AP) die verdeeld kunnen worden over verschillende acties: bewegen (movement), reizen via lucht (air travel), speciale actie (special action) en speciale vaardigheid (special ability).

 

In de bordspelotheek: Above and Below Forbidden Desert Pandemie The Island

Action/Movement programming

 

Elke speler kiest zijn acties voor een bepaald aantal beurten in het geheim. Nadien speelt elke speler zijn beurt volgens de gekozen acties. In zo’n spel heb je keuze uit een aantal acties, die meestal bij het uitvoeren heel spectaculair of grappig fout kunnen gaan. Omdat het spel onverwacht veranderd kan zijn door de acties van

een andere speler.

Bekende voorbeelden zijn ‘RoboRally’ en ‘Dungeon Lords’.

 

In de bordspelotheek: Colt Express Shogun

Acting

 

In spelletjes met dit mechanisme moeten spelers een vorm van mime of mimiek gebruiken om te communiceren

met andere spelers.

‘Hints’ is het bekendste voorbeeld van dit mechanisme.

Area control/area influence

 

Het area control-mechanisme beloont de speler voor de controle van een gebied, als hij de meeste units of invloed heeft in dat gebied.

In ‘El Grande’ kunnen spelers punten krijgen wanneer ze de meeste “caballeros” (units) in een regio hebben.

 

In de bordspelotheek: El Grande Kemet Memoir '44 Okko - Era of the Asagiri Shogun

Area enclosure

 

Spelers (ver)plaatsen units/stukken om een zo groot mogelijk gebied te omringen (met hun units/stukken).

Area enclosure verschilt met area control omdat de spelers zelf de gebieden creëren tijdens het spel. In area control bestaan er al vaste gebieden, waar de spelers om de controle zullen om strijden.

Area movement

 

Het bordspel in verdeeld in verschillende gebieden, waaruit of waarin je kan bewegen. Dit op voorwaarde dat de gebieden aan elkaar grenzen of verbonden zijn.

Een klassiek voorbeeld is ‘Axis & Allies’. Hier zijn land en water verdeeld in verschillende gebieden en grenzen die de toegankelijkheid aanduiden tussen die gebieden.

Area movement is een manier van bewegen op een spelbord. Andere manieren zijn grid movement en point to point movement.

 

In de bordspelotheek: A Game of Thrones The Boardgame El Grande Kemet

$ 00.00

Auction/Bidding

 

In dit mechanisme plaats je een bod op items in een veiling van goederen, met als doel jouw positie in het spel te verbeteren.

Met deze goederen kan de speler toekomstige acties uitvoeren of ze geven hem een betere positie.

Spelers bieden om de beurt op een bepaald item tot er een winnaar is. De winnaar krijgt het gewonnen item.

Bijvoorbeeld in ‘Power Grid’ start je zonder elektriciteitscentrales en moet je veilingen winnen om stroom te produceren.

Na het winnen van een veiling op een elektriciteitscentrale, mag je deze centrale toevoegen aan jouw inventaris. Hierdoor kan je extra stroom produceren tijdens de volgende beurten.

In ‘Vegas Showdown’ bieden spelers op kamers met slotmachines of een restaurant, met als doel een groter hotel te bouwen

met meer prestige en grotere waarde.

In beide voorbeelden wordt er om de beurt geboden en spelers hebben de optie om te passen voor een bod.

 

In de bordspelotheek: A Game of Thrones The Boardgame El Grande

B

Betting/Wagering

 

Dit mechanisme moedigt aan om te gokken op een bepaalde afloop of uitkomst in het spel. Het gokken is een deel van het spel en gebeurt met de valuta van het spel zelf.

 

In de bordspelotheek: Camel Up

C

Campaign/Battle card driven

 

In dit mechanisme staan de acties, die een speler kan uitvoeren, op kaarten die spelers in hun hand houden. Om één actie uit te voeren, speel je één kaart.

 

In de bordspelotheek: A Game of Thrones The Boardgame Kemet Memoir '44

Card drafting

 

In spelletjes met dit mechanisme nemen spelers kaarten van een stapel kaarten om een voordeel te verkrijgen of om een bepaald doel te bereiken in het spel.

‘Ticket to Ride’ is een bekend voorbeeld van een card drafting-spel.

 

In de bordspelotheek: Above and Below Machiavelli

Co-operative play

 

In een spel met co-operative play werken de spelers samen om het bordspel te verslaan. Er is geen of weinig competitie onderling. De spelers kunnen samen beslissen welke acties ze elke beurt zullen uitvoeren. De spelers winnen of verliezen samen.

In het spel ‘Pandemie’ werken de spelers samen om verschillende ziektes te stoppen en te genezen.

In andere spelletjes kan er ook een verrader aanwezig zijn. Deze verrader helpt het bordspel en wint wanneer de andere spelers het spel verliezen.

 

In de bordspelotheek: Betrayal at House on the Hill Forbidden Desert Pandemie Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island Shadows over Camelot T.I.M.E Stories

D

Dice rolling

 

Het mechanisme dice rolling wordt vaak gebruikt in een spel om meer willekeur toe te voegen.

Dobbelstenen kunnen ook als “counters of tokens” gebruikt worden.

De dobbelstenen kunnen unieke en verschillende vormen of kleuren hebben met verschillende betekenissen.

 

In de bordspelotheek: Bang! The dice game Betrayal at House on the Hill Camel Up Claustrophobia De Kolonisten van Catan Formula D Last Night on Earth Memoir '44 Okko - Era of the Asagiri Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island T.I.M.E Stories

Deck/Pool building

 

Deck/Pool Building is een mechanisme waarbij de spelers het spel starten met vooraf bepaalde kaarten of speelstukken.

Tijdens het spel kan de speler zijn kaarten of speelstukken veranderen of aanpassen. Deze nieuwe kaarten of speelstukken geven de speler nieuwe mogelijkheden.

G

Grid movement

 

Bij dit mechanisme bewegen pionnen op een rooster (grid) in verschillende richtingen. Meestal is het roosten een vierkant

(zoals bij schaken) of zeshoekig (voorbeeld ‘Abalone’).

In een spel kunnen er meerdere pionnen zijn (schaken of dammen) of maar 1 pion (zoals de bisschop in ‘Fresco’).

 

In de bordspelotheek: Formula D Heroes Wanted Memoir '44 Okko - Era of the Asagiri Takenoko

H

Hex-and-counter

 

Dit is een klassiek mechanisme in oorlogsspelletjes (war game). Er wordt gespeeld met “counters/tokens” op een kaart met

een zeshoekig rooster. De “counters” kunnen in 6 richtingen bewegen.

“Counters” zijn vaak voorwerpen/symbolen uit dik karton, met attributen en identificatie erop afgebeeld.

Hand management

 

In spelletjes met hand management krijgen spelers beloningen als ze kaarten in een bepaalde volgorde of samen kunnen spelen/afleggen.

Door jouw (hand)kaarten te beheren, probeer je het meest of de grootste waarde uit jouw kaarten te halen. Kaarten hebben vaak ook meerdere toepassingen in een spel.

Hand management is niet gelinkt met actie of behendigheid.

 

In de bordspelotheek: Bedriegers Bedrogen Boonanza Colt Express De Kathedraal De Kolonisten van Catan El Grande Heroes Wanted Last Night on Earth Memoir '44 Pandemie Saboteur Shadows over Camelot The Bloody Inn

M

Memory

 

Spelers moeten zich vorige gebeurtenissen of bepaalde informatie in het spel herinneren om een bepaald doel te bereiken.

Modular board

 

Het bordspel bestaat uit een modulair bord van verschillende delen, vaak tegels of kaarten.

In vele spelletjes gebeurt het plaatsen van die tegels of kaarten willekeurig, waardoor verschillende opties ontstaan voor ontdekking of strategie.

 

In de bordspelotheek: Betrayal at House on the Hill ClaustrophobiaDe Kolonisten van Catan Last Night on Earth Okko - Era of the Asagiri Takenoko The Island

P

Paper-and-pencil

 

Met pen en papier worden verschillende antwoorden, attributen of een bepaalde vooruitgang aangeduid waarmee de speler punten kan verdienen op het einde van het spel.

Een spel dat enkel een blad papier gebruikt om de score bij te houden, gebruikt dit mechanisme niet.

Partnerships

 

Spelers kunnen een team vormen of een verbond/alliantie sluiten aan de hand van enkele regels.

Partners kunnen samen het spel winnen.

In ‘Fury of Dracula’ kiezen spelers uit vast teams die tijdens het spel niet meer gewijzigd kunnen worden.

‘Dune’ heeft strikte regels in verband met allianties en het verbreken ervan.

 

In de bordspelotheek: Saboteur

Pick-up and deliver

 

Met dit mechanisme moeten spelers een item/voorwerp oppikken op een locatie op het spelbord en dit item/voorwerp

naar een andere locatie brengen.

De locaties kunnen willekeurig zijn of vooraf bepaald. In de meeste gevallen is er een regel of bijkomend mechanisme

dat bepaalt waar het item/voorwerp naartoe moet.

 

In de bordspelotheek: Forbidden Desert

Player elimination

 

Player elimination komt voor in spelletjes met meerdere spelers, waarbij het spel doorgaat als een speler uitgeschakeld wordt. Typische voorbeelden zijn ‘Risk’ en ‘Monopoly’.

 

In de bordspelotheek: A Game of Thrones The Boardgame Bang! The dice game Shadows over Camelot

Point to point movement

 

Op een spelbord met point-to-point movement zijn er bepaalde plaatsen/spots die door een teken of figuur bezet kan worden

(bijv. steden op een kaart). Deze plaatsen zijn met elkaar verbonden door lijnen en bewegen tussen deze plaatsen kan enkel

via deze lijnen.

Point-to-point movement bepaalt strikter de gebieden of plaatsen die bezet kunnen worden door een teken of figuur en

het bepaalt ook strikter hoe deze gebieden of plaatsen bereikt worden.

 

In de bordspelotheek: Pandemie Tales of Arabian Nights

Point-to-point movement in 'Friedrich'

Press your luck

 

In deze spelletjes herhaal je een actie (of deel van een actie) tot je beslist om te stoppen wegens een (verhoogd) risico om

jouw punten tijdens die beurt te verliezen.

Je focust op vooruitgang en de grootst mogelijk beloning. Maar de belangen stijgen en als het fout gaat, kan je het allemaal verliezen. Wie niet waagt, niet wint!

 

In de bordspelotheek: Formula D

R

Role playing

 

Sommige spelletjes bevatten elementen van rollenspel. Spelers controleren een karakter dat beter en sterker kan worden.

Het kan ook een spel zijn dat storytelling aanmoedigt.

 

In de bordspelotheek: Tales of Arabian Nights T.I.M.E Stories

Roll/Spin and move

 

Bij dit mechanisme rol je met dobbelstenen of draai je aan een bord met een wijzer. Vervolgens verplaats je speelstukken in overeenstemming met het resultaat van de rol.

 

In de bordspelotheek: Camel Up Formula D

Route/Network building

 

Bij route/network building probeer je een netwerk uit te bouwen, met als doel bijv. de langste ketting (van wegen) of nieuwe gebieden met elkaar te verbinden.

 

In de bordspelotheek: De Kolonisten van Catan Saboteur

S

Secret unit deployment

 

Deze spelletjes bevatten geheime informatie. Alleen de speler die bepaalde speelstukken controleert, beschikt over alle informatie i.v.m. de eigenschappen (of zelfs de plaats op het spelbord) van deze stukken.

 

In de bordspelotheek: The Island

Set collection

 

Het hoofddoel in dit mechanisme is om een groep/collective van items te verzamelen.

In ‘Boonanza’ verzamelen en oogsten spelers verschillende soorten bonen.

 

In de bordspelotheek: Boonanza MachiavelliShadows over Camelot Takenoko

Simultaneous action selection

 

Spelers kiezen tezamen hun acties in het geheim. Nadat de acties onthuld zijn, worden ze volgens de regels van het spel afgehandeld.

 

In de bordspelotheek: A Game of Thrones The Boardgame Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed IslandShogun

Storytelling

 

In deze spelletjes proberen spelers een verhaal te creëren met concepten, woorden, symbolen of afbeeldingen.

Gekende voorbeelden zijn ‘Once Upon a Time’ en ‘Rory's Story Cubes’.

In andere storytelling spelletjes (zoals ‘Tales of Arabian Nights’ en ‘Above & Below’) creëren spelers niet zelf een verhaal

maar beleven ze het. De spelers krijgen een verhaal of situatie te horen. Vervolgens dienen ze een keuze te maken hoe ze

hierop zullen reageren. Hun keuze zal de afloop van dit verhaal of situatie bepalen.

 

In de bordspelotheek: Above and Below Betrayal at House on the Hill Tales of Arabian NightsT.I.M.E Stories

T

Take that

 

Spelers voeren manoeuvres uit die een tegenspeler aanvallen of onmiddellijk invloed hebben op hun kracht, levenspunten

of vooruitgang. Dit mechanisme zorgt voor heel wat interactie tussen spelers.

Goede voorbeelden zijn ‘Mille Bornes’, ‘Munchkin’ en ‘Give Me The Brain!’.

 

In de bordspelotheek: Saboteur

Tile placement

 

Door een speelstuk of tegel te plaatsen kunnen spelers overwinningspunten scoren. Het aantal punten is vaak afhankelijk van aangrenzende tegels of stukken van dezelfde soort/kleur of andere eigenschappen bepaald door het spel.

Een klassiek voorbeeld is ‘Carcassonne’.

 

In de bordspelotheek: Takenoko

Trading

 

Spelers kunnen speelstukken met elkaar uitwisselen/ruilen.

In ‘Boonanza’ ruilen spelers verschillende soorten bonen en in ‘Kolonisten van Catan’ worden grondstoffen verhandeld.

 

In de bordspelotheek: BoonanzaDe Kolonisten van Catan

V

Variable phase order

 

Variable Phase Order houdt in dat rondes/beurten niet noodzakelijk op dezelfde manier afgehandeld worden zoals de voorbijgaande.

In ‘Puerto Rico’ is elke beurt anders. Afhankelijk van de speler die de rollen kiest en wie welke rol opneemt, is het mogelijk dat je de “bouw-actie” (sneller dan gewenst) moet uitvoeren.

Dit mechanisme is van toepassing op bordspellen met gelimiteerde acties of bordspellen zonder vaste ronde-/beurtvolgorde.

 

In de bordspelotheek: Machiavelli

Variable player powers

 

Dit mechanisme geeft de speler verschillende eigenschappen, opties of manieren om het spel te winnen.

Hieronder kan je enkele voorbeelden terugvinden.

In ‘Ogre’ speelt 1 speler met 1 krachtig speelstuk. De andere spelers controleren vele maar zwakkere troepen.

In ‘Cosmic Encounter’ krijgt elke speler een willekeurige speciale eigenschap toegewezen. Ondanks dezelfde overwinningsvoorwaarde (5 non-home kolonies controleren) kunnen spelers toch op een verschillende manier winnen

dankzij hun eigenschap.

In ‘Here I Stand’ controleert elke speler een politieke kracht met een unieke manier om overwinningspunten te scoren.

Sommige krachten focussen op militaire campagnes, andere op religieuze invloed.

Deze krachten of eigenschappen kunnen ook veranderen tijdens het spel, zoals in bijvoorbeeld ‘Small World’ of ‘Sunrise City’.

 

In de bordspelotheek: Bang! The dice game Betrayal at House on the Hill ClaustrophobiaColt Express Forbidden Desert Heroes WantedLast Night on Earth Robinson Crusoe: Adventures on the Cursed Island Shadows over CamelotT.I.M.E Stories Tales of Arabian NightsThe Bloody Inn

Voting

 

Met Voting kunnen spelers bepaalde gebeurtenissen of uitkomsten in het spel beïnvloeden. Dit kan alles of niets zijn, met keuze van een doelwit voor een effect of om het resultaat van een gebeurtenis te bepalen. Voorkomen dat een speler kan stemmen, kan een goede tacktiek zijn.

W

Worker placement

 

Ook action drafting genoemd.

In dit mechanisme kiezen spelers individuele acties uit verschillende acties die beschikbaar zijn voor alle spelers.

Spelers kiezen om de beurt een actie in een bepaalde spelersvolgorde.

Vaak is er een limiet op het aantal keer een bepaalde actie gekozen kan worden. Zo gebeurt het dat niet alle acties door elke speler uitgevoerd kunnen worden.

Acties worden gekozen door een spelstuk of token te plaatsen bij de gekozen actie. Elke speler heeft een bepaald aantal spelstukken om acties te kiezen.

Vanuit thematisch standpunt worden deze spelstukken werkers of workers genoemd. Dus spelers gebruiken hun werkers om

acties mee uit te voeren.

In ‘Agricola’ start je met 2 familieleden die je op vakjes kan plaatsen om grondstoffen te verzamelen of om bepaalde acties uit te voeren, zoals een omheining bouwen. Wanneer een speler een spelstuk op een bepaald vakje plaatst, is deze actie niet meer beschikbaar tot de volgende ronde.

Andere voorbeelden zijn ‘Caylus’ en ‘Stone Age’.

 

In de bordspelotheek: De Kathedraal

Copyright @ All Rights Reserved